Internetul este una dintre cele mai mari inventii tehnologice ale tuturor timpurilor, care si-a pus treptat amprenta pe comportamentul oamenilor, de la felul in care obtin informatiile, pana la felul in care compara anumite produse sau servicii. Atat magazinele fizice, cat si magazinele online ofera consumatorului o serie de avantaje. In timp ce magazinele online pot fi accesate in orice moment si ii ajuta pe proprietari sa isi vanda produsele oriunde in lume, magazinele clasice ii ofera clientului avantajul de a proba sau testa produsul inainte de a-l achizitiona. Mai mult, pretul produselor din magazinele online este de multe ori mai mic decat pretul unui produs dintr-un magazin fizic datorita faptului ca nu implica costuri suplimentare precum chiria lunara a spatiului intr-un mall, salarile angajatilor sau costurile privind intretinerea spatiului. Chiar si asa, magazinele fizice au un anumit numar de clienti care le trec pragul zilnic daca magazinul este amplasat intr-un zona cu vad, lucru care nu poate fi garantat in ceea ce priveste un magazin online. Asadar, magazinele online ofera unele avantaje pe care un magazin fizic nu le poate oferi si viceversa.
Comportamentul oamenilor la cumparaturi difera in functie de mai multe criterii precum produsele pe care le achizitioneaza sau pret.
Care sunt produsele pe care consumatorii le achizitioneaza cel mai des online?
Top 5 cele mai populare produse pe care oamenii le cumpara online fac parte din urmatoatere categorii: electronice, carti, imbracaminte si incaltaminte, cosmetice si electrocasnice.
Care sunt produsele pe care consumumatorii prefera sa le achizitioneze offline?
Oamenii se feresc sa cumpere online alimente, decoratiuni pentru casa si gradina, mobila, piese auto si mancare pentru animale. Principalele motive care stau la baza acestui comportament sunt:
- pretul transportului poate reprezenta uneori chiar si mai mult de jumatate din pretul produsului (alimente, mancare pentru animale);
- imposibilitatea de a atinge si analiza produsul (decoratiuni pentru casa si gradina, mobila, piese auto).
Femei vs barbati la cumparaturi
Femeile sunt foarte diferite de barbati in mai multe privinte, de la modul cum gandesc si cum isi planifica timpul liber, pana la deciziile pe care le iau sau chiar felul in care fac cumparaturi. In timp ce barbatii analizeaza mult mai mult specificatiile unui produs si sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs care ii ofera optiuni mai compleze, femeile cumpara produse in functie de brand, se concentreaza pe aspectul unui produs si nu pe specificatiile acestuia. De asemenea, femeile au mai multa rabdare in ceea ce priveste cautarea produsului pe care si-l doresc si asteapta de multe ori perioada reducerilor pentru a-l achizitiona. Intr-un an, femeile cheltuiesc de 5 ori mai mult decat un barbat, insa petrec mult mai mult timp comparand sau incercand produse. Misiunea barbatilor este simple: aceseaza site-ul, cumpara produsul dorit, paraseste site-ul.
Magazinele online nu sunt in competitie cu cele fizice, sunt mai de graba o completare a acestora. Afacerile pierd o multime de oportunitati daca nu sunt prezente online, indiferent daca sunt deja prezente offline sau nu. Granita dintre un magazin fizic si unul online a fost diminuata considerabil in ultimii ani. Pe site-uri gasim clipuri video de 360 de grade cu produsele, astfel incat utilizatorul sa nu renunte sa cumpere un produs pe care si-l doreste doar pentru ca nu il poate atinge. De asemenea, atunci cand un client paseste intr-un magazin, acesta poate primi un catalog cu reducerile actuale direct pe telefonul mobil.